Rozšířená realita

V tomto týdnu si povíme, co je to rozšířená realita a ukážeme si pár aplikací, které můžete využít třeba při nakupování nebo parkování. 

Co to je?

Pojem rozšířená (augmentovaná) realita lze definovat různě. 

"Živý pohled na fyzické prostředí reálného světa, jehož prvky jsou sloučeny s rozšířenými počítačově generovanými obrazy vytvářejícími smíšenou realitu." 

"Rozšířená realita je označení používané pro reálný obraz světa doplněný počítačem vytvořenými objekty. Jinak řečeno, jde o zobrazení reality (například budovy nasnímané fotoaparátem v mobilním telefonu) a následné přidání digitálních prvků (třeba informací o daném objektu)."

"Rozšířená realita je živý přímý, nebo nepřímý pohled na fyzické, reálné prostředí, jehož prvky jsou doplněny o počítačově generované smyslové vjemy jako zvuk, video, grafiku nebo GPS data."


Příkladem může být budova, kterou uživatel nasnímá fotoaparátem ve svém mobilním telefonu a následně se na displeji objeví rozšiřující informace o této budově (např. jak daleko je budova od uživatele, kudy se k ní dostane, parametry budovy, byty k prodeji, restaurace v budově, jídelní lístek restaurace apod.) 

I když je myšlenka augmentované reality známá již několik let (Pojem poprvé použil v roce 1990 Thomas P. Caudell, bývalý výzkumník Boeingu, k popisu digitálního displeje v letadlech, který kombinoval fyzickou realitu s virtuální.), zařízení schopná pracovat s rozšířenou realitou se až nyní dostávají na trh. 

Kde se využívá?

Rozšířená realita má možnosti uplatnění v mnoha oblastech - například turistický ruch, marketing, vzdělávání, medicína, armáda, umění aj.

Rozšířená realita a nakupování

Nakupování je klasická každodenní činnost dnešní konzumní společnosti. Nakupujeme 24 hodin denně a na trhu je velká konkurence mezi prodejci. Není se tedy čemu divit, když zkoušejí nejmodernější technologie, aby přilákali své zákazníky.

IBM vyvinulo aplikaci, která zákazníkům ulehčí nakupování. Stačí v obchodě namířit mobilem na jakýkoliv regál s jídlem a na displeji se objeví např. výživové hodnoty, cena apod. Můžete si také předem navolit, jaký výrobek přesně hledáte (ve slevě, nejlépe hodnocený, bez lepku, ...) - telefon to vyhodnotí a skrze augmentovanou realitu vám zvýrazní vhodné výrobky. Tato aplikace zrychluje nakupování a je vhodná zejména pro zákazníky se specifickými požadavky ohledně stravy 

Také společnost Ikea se zapojila do trendu augmentované reality a v roce 2014 vyvinula katalog, který zákazníkům umožňoval vybrat si (přes aplikaci v mobilu nebo tabletu) nějaký kus nábytku a představit si pomocí rozšířené reality, jak by vypadat v jejich místnosti. Nábytek se dá zvětšovat, zmenšovat, různě otáčet apod. V rozšiřujících materiálech také naleznete video, které vám onu aplikaci přiblíží. 

Rozšířená realita a jízda autem

Pro jízdu autem existuje mnoho aplikací rozšířené reality. Jednou z nich je aplikace od firmy Apple: Find your Car with AR: Augmented Car Finder, která vám rychle a snadno pomůže najít vaše zaparkované auto. Jednoduše si ji stáhnete do mobilu, aplikace zjistí, kde se zrovna nacházíte, a ukáže vám na displeji, kudy k autu jít, jak je auto daleko i datum a čas, kdy jste auto zaparkovali. Už se nemusíte ptát kolemjdoucích či složitě hledat na mapě přesnou adresu, na které máte zaparkované auto. Stačí jen sledovat šipku, která vás k němu dovede. 

Vývojem edukačních aplikací využívajících rozšířenou realitou se zabývá český start-up Corinth. Můžete se podívat i na jeho facebookové stránky. 

Pokud budete mít jakékoliv dotazy, připomínky nebo nápady, neváhejte mě kontaktovat přes níže uvedený formulář nebo na sociálních sítích.